fredag 26 mars 2010

Hej!

Om en varelse inte föds kan den heller inte dö. Försöket att odla fram några Triops fungerade inte riktigt hela vägen ut. Eller rättare sagt, inte alls. Däremot tröstade jag barnen med att inga småkryp dog eftersom äggen aldrig kläcktes. En uppmaning till att inte gråta över den spillda mjölken behövdes inte eftersom paketet aldrig öppnades.

Nästa vecka kör vi hårt på pysseltemat. Vi har många roliga aktiviteter planerade. Jag är däremot lite orolig för "äggpickningen" på torsdag. Enligt mina lokala kollegor är detta något av en tradition i Mariefred. De kokta äggen som eleverna tar med hemifrån ska alltså först målas på torsdag morgon. Sedan sker själva pickningen. Denna brutala händelse utspelar sig så att en elev slår sitt ägg mot en annan elevs. Det ägg som inte spricker vinner alltså. Jag kan personligen se ett antal konflikter uppstå ur denna drabbning. Kom ihåg att KOKA äggen innan de tas med!

Påsken är annars min favorithelg. För att tala tonårsspråk så "äger" den julen. Det har nog att göra med vårens ankomst samt allt godis antar jag. Av den anledningen kommer jag arbeta under påsklovet, bara en sådan sak...

Ha en trevlig helg!
/(Pås)Ken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar