fredag 30 april 2010

V 17

Hej!

Traditioner är till för att förklaras. Jag ansvarade för morgonsamlingen idag. Temat var förstås Valborg. När jag började bena ut varför och hur vi firar Valborg blev det lite krångligt. Den finska kopplingen är mer kring studentfirandet än den svenska. Den svenska varianten är en intressant blandning av kristet helgon, vårhyllning, bortskrämmande av rovdjur, champagnefrukost mm.

Bakgrunden till en tradition är viktig men inte väsentlig för själva firandet. Jag har min bror i Los Angeles sedan många år tillbaka. Under min uppväxt har jag därför fått förklara svenska helger och traditioner ett antal gånger för högljudda men intresserade amerikaner. Så gott som varje gång har det handlat om HUR vi firar och inte VARFÖR. "It´s an old tradition we celebrate to the memory of a dead italian girl who lived in blablabla..." Där någonstans ger jag upp och går istället in för att berätta om hur själva Luciafirandet går till.

Nu eftersträvar jag inte att vi ska glömma bort vår historia, tvärtom. Historien är det viktigaste vi har när vi lär oss nya saker eller ställs inför nya dilemman. För att ett människa ska komma dit bör man däremot börja med det praktiska (learning by doing). Först måste vi alltså vara med och fira en tradition innan vi ställer oss frågan om dess ursprung.

Nåväl, undersök Valborgsbålen rejält innan den fjuttas på ikväll. Det kan finnas igelkottar bland kvistarna.

Ha en härlig helg!
/Ken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar