lördag 3 september 2011

Vecka 35!


Det har varit en mycket händelserik vecka med både slottsbesök och konstnärsbesök. På tisdag besökte vi Gripsholms slott för att se porträttsamlingen som finns där.

Intresserade elever som lyssnar på guiden som berättar om 1800-tals kungarna.

Under veckan har jag också läst boken Äventyr på Gripsholmsslott av Laura Trenter och Erika Kovanen. Det var en trevlig bok med fina bilder och eleverna verkade tycka att den var intressant också fast en del av dem hört boken tidigare.

På onsdag fortsatte porträtttemat med en workshop om porträttmålning tillsammans med Jesper Waldersten. Jesper visade olika typer av porträtt och stilar för eleverna och sedan fick de själva prova på att måla med bläck.


Eleverna fick pröva på att måla porträtt av olika slag.


En del av de porträtt som eleverna gjorde, en mycket fin samling!


Eleverna målade med bläck och övade sig i att både måla av porträtt och att måla utgående ifrån muntliga instruktioner. Workshopen var väldigt intressant och eleverna verkade trivas väldig bra med att få "måla av sig". Jesper konstaterade också att klass 2 var en mycket kreativ grupp :)

På torsdagsmorgon var vi ute och hade uppgifter i matte och svenska och det var mycket lyckat. De lyssnade noggrant på instruktionerna och jobbade ivrigt. Eleverna jobbade i grupper om tre elever och samarbetade väldigt bra. Det var roligt att se! Torsdagen avslutades också med en inte minst lika lyckad EQ-lektion där vi pratade om hur man kan lösa konflikter. Mycket bra jobbat med andra ord!

Ulrika bad mig också hälsa alla föräldrar att









2 kommentarer:

  1. Tekniken är inte alltid på min sida och nu verkar det faktiskt som att slutet på mitt inlägg fallit bort. Det som jag ämnade skriva var att Ulrika är mycket glad över eleverna på idrotten eftersom eleverna ger järnet på löpningen i Hjorthagen. Många elever är ambitiösa och springer gärna det långa varvet: Beröm till eleverna!

    Det var allt! Trevligt veckoslut!

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    En annan sak som jag hade för avsikt att skriva om i inlägget var matematiken. Den stora stötestenen under veckan har varit att organisera matematikundervisningen på bästa fungerande sätt. Som det är nu behövs väldigt mycket stöd och hjälp i gruppen och jag känner att jag ibland inte hinner med att hjälpa eleverna ordentligt. Jenny har varit med i klassen några mattelektioner under veckan och vi har även haft eleverna att räkan matteuppgifter som baserar sig på matematiken i åk 1 för att se vilka områden vi behöver jobba mera med. Grunden är viktig för fortsatt inlärning och därför är jag angelägen om att vi ska hitta ett sätt att jobba så att alla får chans att förstå det vi jobbar med i matte. Er föräldrars hjälp i barnens matematikinlärning är guld värd och jag tar gärna emot era synpunkter! Vi jobbar vidare med detta!

    SvaraRadera